/*
PetlaFor1.java
Przebieg wykonania pętli for:
1. Wykonanie instrukcji przypisania int i = 0.
2. Sprawdzenie warunku i < 5.
Jeśli warunek prawdziwy, to:
a) wykonanie instrukcji z ciała pętli,
b) wykonanie instrukcji inkrementacji i++,
c) przejście do punktu 2.
Jeśli warunek fałszywy, to:
a) przerwanie pętli.
*/
public class PetlaFor1
{
public static void main(String[] args)
{
for (int i = 0; i < 5; i++) // nagłówek pętli for
{
System.out.println("i = " + i); // ciało pętli for
}
// zmienna i widoczna jest tylko w ciele pętli for
System.out.println("Petla wykonana.");
}
}
i = 0 i = 1 i = 2 i = 3 i = 4 Petla wykonana. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaFor1.
i = 0 0 < 5 "i = 0" i = 1 1 < 5 "i = 1" i = 2 2 < 5 "i = 2" i = 3 3 < 5 "i = 3" i = 4 4 < 5 "i = 4" i = 5 5 < 5 false "Petla wykonana."
/* PetlaFor2.java */
public class PetlaFor2
{
public static void main(String[] args)
{
int i;
for (i = 0; i < 5; i++)
{
System.out.println("i = " + i);
}
// zmienna i widoczna jest również poza ciałem pętli for
System.out.println("Petla wykonana, i = " + i + ".");
}
}
i = 0 i = 1 i = 2 i = 3 i = 4 Petla wykonana, i = 5. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaFor2.
i i = 0 0 < 5 "i = 0" i = 1 1 < 5 "i = 1" i = 2 2 < 5 "i = 2" i = 3 3 < 5 "i = 3" i = 4 4 < 5 "i = 4" i = 5 5 < 5 false "Petla wykonana, i = 5."
/* PetlaFor3.java */
public class PetlaFor3
{
public static void main(String[] args)
{
int a = 3; // należy zmieniać wartości a, b, c.
int b = 8;
int c = 2;
int i;
for (i = a; i < b; i = i + c)
{
System.out.println("i = " + i);
}
// zmienna i widoczna jest również poza ciałem pętli for
System.out.println("Petla wykonana, i = " + i + ".");
}
}
i = 3 i = 5 i = 7 Petla wykonana, i = 9. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaFor3.
a = 3 b = 8 c = 2 i i = 3 3 < 8 "i = 3" i = 3 + 2 = 5 5 < 8 "i = 5" i = 5 + 2 = 7 7 < 8 "i = 7" i = 7 + 2 = 9 9 < 8 false "Petla wykonana, i = 9."
/*
PetlaWhile1.java
Przebieg wykonania pętli while:
1. Spawdzenie warunku i < 5.
Jeśli warunek prawdziwy, to:
a) wykonanie instrukcji z ciała pętli,
b) przejście do punktu 1.
Jeśli warunek fałszywy, to:
a) przerwanie pętli.
*/
public class PetlaWhile1
{
public static void main(String[] args)
{
int i = 0;
while (i < 5) // nagłówek pętli while
{
System.out.println("i = " + i); // ciało pętli while
i++; //
}
System.out.println("Petla wykonana, i = " + i + ".");
}
}
i = 0 i = 1 i = 2 i = 3 i = 4 Petla wykonana, i = 5. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaWhile1.
i = 0
0 < 5 "i = 0"
i = 1
1 < 5 "i = 1"
i = 2
2 < 5 "i = 2"
i = 3
3 < 5 "i = 3"
i = 4
4 < 5 "i = 4"
i = 5
5 < 5 false
"Petla wykonana, i = 5."
/* PetlaWhile2.java */
public class PetlaWhile2
{
public static void main(String[] args)
{
int a = -4; // należy zmieniać wartości a i b
int b = 5;
int c = 3;
int i = a;
while (i < b)
{
System.out.println("i = " + i);
i = i + c;
}
System.out.println("Petla wykonana, i = " + i + ".");
}
}
i = -4 i = -1 i = 2 Petla wykonana, i = 5. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaWhile2.
a = -4
b = 5
c = 3
i = -4
-4 < 5 "i = -4"
i = -4 + 3 = -1
-1 < 5 "i = -1"
i = -1 + 3 = 2
2 < 5 "i = 2"
i = 2 + 3 = 5
5 < 5 false
"Petla wykonana, i = 5."
/*
PetlaDoWhile1.java
Przebieg wykonania pętli do..while:
1. Wykonanie instrukcji z ciała pętli.
2. Spawdzenie warunku i < 5.
Jeśli warunek prawdziwy, to:
przejście do punktu 1.
Jeśli warunek fałszywy, to:
przerwanie pętli.
Uwaga: Pętla do..while wykona się przynajmniej jeden raz.
*/
public class PetlaDoWhile1
{
public static void main(String[] args)
{
int i = 0;
do
{
System.out.println("i = " + i); // ciało pętli do..while
i++; //
} while (i < 5); // nagłówek pętli do..while
System.out.println("Petla wykonana, i = " + i + ".");
}
}
i = 0 i = 1 i = 2 i = 3 i = 4 Petla wykonana, i = 5. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaDoWhile1.
i = 0
"i = 0"
i = 1 1 < 5 "i = 1"
i = 2
2 < 5 "i = 2"
i = 3
3 < 5 "i = 3"
i = 4
4 < 5 "i = 4"
i = 5
5 < 5 false
"Petla wykonana, i = 5."
/* PetlaDoWhile2.java */
public class PetlaDoWhile2
{
public static void main(String[] args)
{
int a = -7; // należy zmieniać wartości a, b, c.
int b = -3;
int c = 3;
int i = a;
do
{
System.out.println("i = " + i);
i = i + c;
} while (i < b);
System.out.println("Petla wykonana, i = " + i + ".");
}
}
i = -7 i = -4 Petla wykonana, i = -1. Press any key to continue...
Zadanie Dokonaj analizy programu PetlaDoWhile2.
a = -7
b = -3
c = 3
i = -7
"i = -7"
i = -7 + 3 = -4 -4 < -3 "i = -4"
i = -4 + 3 = -1
-1 < -3 false
"Petla wykonana, i = -1."
/* PetleZagniezdzone.java
Przyjmijmy, że:
I to zbiór wartości zmiennej sterującej i, dla których wchodzimy do ciała pętli zewnętrznej.
J to zbiór wartości zmiennej sterującej j, dla których wchodzimy do ciała pętli wewnętrznej.
Do ciała pętli zewnętrznej wchodzimy z wartościami zmiennej sterującej i od 1 do 2.
Do ciała pętli wewnętrznej wchodzimy z wartościami zmiennej sterującej j od 2 do 4.
A zatem:
I = {1,2}
J = {2,3,4}
Można powiedzieć, że program PetleZagniezdzone wyznacza iloczyn kartezjański zbiorów I x J.
I x J = {(1,2), (1,3), (1,4), (2,2), (2,3), (2,4)}
*/
public class PetleZagniezdzone
{
public static void main(String[] args)
{
for (int i = 1; i <= 2; i++)
{
for (int j = 2; j <= 4; j++)
{
System.out.println("i = " + i + " j = " + j);
}
System.out.println();
}
}
}
// po wykonaniu pętli wewnętrznej pojawi się odstęp
i = 1 j = 2 i = 1 j = 3 i = 1 j = 4 i = 2 j = 2 i = 2 j = 3 i = 2 j = 4 Press any key to continue...